Friday, December 18, 2009

bahagia menurut Quran dan Sunnah

1 Muharam menjelma sudah..Semoga amal kita seiring dengan pertambahan usia Awal Muharam ini..Bahagia yang di cari bukan hanya pada jasmani,tetapi juga rohani..Pemantapan rohani adalah salah satu ujian yang diturunkan oleh Allah dalam mendidik hamba-Nya agar mengenali-Nya..kesabaran yang wujud akibat liku-liku musibah yang menimpa menjadikan kita semakin mengenali siapa Pencipta kita..
Firman Allah bermaksud:"Ketahuilah dengan mengingati Allah,hati akan menjadi tenang"(13:28).
Al-Quran itu harus menjadi rujukan utama buat semua muslimin muslimat,bukan hanya ditayangkan sebagai mas kahwin atau hiasan di atas meja sahaja..
Firman Allah lagi yang bermaksud:"Kami tidak menurunkan Al-Quran ini kepadamu agar kamu menjadi susah;tetapi sebagai peringatan bagi orang yang takut(kepada Allah)"(20:2-3).
Benar!Dalam Al-Quran wujud segala macam masalah yang melanda sekarang ini..Tambahan pula kitalah umat yang paling akhir hidup di dunia fana ini..Jangan hanya dengan kejayaan yang ditempa membuatkan kita lalai leka bersujud kepada Allah..Segala masalah tersebut ada penyelesaiannya dalam Al-Quran;kitab suci umat Islam..Mengapa kita buta memahami maknanya?
Sama-samalah kita menghayati dan bermuhasabah diri..Segala yang baik hanya dari Allah..Yang buruk dari kelemahan saya sendiri....

0 comments:

Post a Comment

 

web site traffic statistics
Palm Harbor Florida Dating