Thursday, October 21, 2010

.:::berdoa:::.

Assalamualaikum w.b.r.

apa khabar teman2 blog saya sekalian?semoga semuanya sihat-sihat selalu..alhamdulillah..

kali ni saya nak berkongsi ilmu berkenaan doa..doa boleh dibaca selain dari Bahasa Arab sendiri ..tulisan ini saya petik dari page Ustaz Salman di Facebook tanpa diedit hatta sepatah ayat kerana saya khuatir akan ada makna yang tertinggal atau pun tersalah..

..selamat membaca buat semua!!=D

Soalan

(Ibn Taimiyyah)Ditanya berkenaan seorang lelaki yang berdoa dengan (perkataan) yang tidak mengikut tatabahasa nahu Arab(bahasa baku) lalu seorang lelaki berkata kepadanya : Sesungguhnya Allah tidak menerima doa yang tidak mengikut bahasa baku

Jawapan

Sesiapa yang mengucapkan perkataan ini berdosa dan menyanggahi al-Qur’an , al-Sunnah dan petunjuk para salaf.Adapun sesiapa yang mengikhlaskan diri berdoa kepada Allah dengan doa yang harus(dibenarkan) akan didengar oleh Allah dan dimakbulkan samada dengan perkataan yang mengikut bahasa baku ataupun tidak.Adapun perkataan ini (iaitu doa yang tidak mengikut kaedah bahasa ditolak) tidak ada asalnya. Bahkan bagi pendoa yang bukan kebiasaannya mengikut kaedah bahasa yang tepat hendaklah tidak bersungguh-sungguh (membuat-buat) menjaga kaedah bahasa arab.

Sebahagian dari salaf mengucapkan : Apabila datang (kesungguhan) menjaga tatabahasa nahu arab maka hilanglah khusyu’. Ini samalah seperti dibenci membuat-buat doa dalam bentuk sajak, seandainya berlaku tanpa dibuat-buat maka tidaklah dilarang. Kerasa asal doa adalah daripada hati , adapun lidah adalah sekadar mengikut kata hati.

Sesiapa yang menjadikan keutamaannya dalam berdoa adalah membetulkan lidahnya(bahasa dan perkataannya) , maka lemahlah menghadirkan jiwanya ketika berdoa.Disebabkan itulah orang yang dalam keadaan terdesak akan berdoa dengan doa yang dibukakan kedalam hatinya , dalam keadaan dia tidak pernah mengucapkan doa itu sebelumnya.Perkara ini dirasai oleh setiap mukmin dalam hatinya.

Doa diharuskan dalam Bahasa Arab dan selain Arab. Allah Subhanahu Wataala mengetahui niat orang yang beroda dan kehendaknya sekalipun lidahnya tidak tepat kerana sesungguhnya Dia mengetahui jeritan suara-suara yang berlainan bahasa diatas kehendak yang berbeza-beza.



سُئِلَ عَنْ رَجُلٍ دَعَا دُعَاءً مَلْحُونًا فَقَالَ : لَهُ رَجُلٌ مَا يَقْبَلُ اللَّهُ دُعَاءً مَلْحُونًا ؟

الْجَوَابُ

فَأَجَابَ : مَنْ قَالَ هَذَا الْقَوْلَ فَهُوَ آثِمٌ مُخَالِفٌ لِلْكِتَابِ وَالسُّنَّةِ وَلِمَا كَانَ عَلَيْهِ السَّلَفُ وَأَمَّا مَنْ دَعَا اللَّهَ مُخْلِصًا لَهُ الدِّينَ بِدُعَاءِ جَائِزٍ سَمِعَهُ اللَّهُ وَأَجَابَ دُعَاءَهُ سَوَاءٌ كَانَ مُعْرَبًا أَوْ مَلْحُونًا وَالْكَلَامُ الْمَذْكُورُ لَا أَصْلُ لَهُ ؛ بَلْ يَنْبَغِي لِلدَّاعِي إذَا لَمْ يَكُنْ عَادَتُهُ الْإِعْرَابَ أَنْ لَا يَتَكَلَّفَ الْإِعْرَابَ قَالَ بَعْضُ السَّلَفِ : إذَا جَاءَ الْإِعْرَابُ ذَهَبَ الْخُشُوعُ وَهَذَا كَمَا يُكْرَهُ تَكَلُّفُ السَّجْعِ فِي الدُّعَاءِ فَإِذَا وَقَعَ بِغَيْرِ تَكَلُّفٍ فَلَا بَأْسَ بِهِ فَإِنَّ أَصْلَ الدُّعَاءِ مِنْ الْقَلْبِ وَاللِّسَانُ تَابِعٌ لِلْقَلْبِ . وَمَنْ جَعَلَ هِمَّتَهُ فِي الدُّعَاءِ تَقْوِيمَ لِسَانِهِ أَضْعَفَ تَوَجُّهَ قَلْبِهِ وَلِهَذَا يَدْعُو الْمُضْطَرُّ بِقَلْبِهِ دُعَاءً يَفْتَحُ عَلَيْهِ لَا يَحْضُرُهُ قَبْلَ ذَلِكَ وَهَذَا أَمْرٌ يَجِدُهُ كُلُّ مُؤْمِنٍ فِي قَلْبِهِ . وَالدُّعَاءُ يَجُوزُ بِالْعَرَبِيَّةِ وَبِغَيْرِ الْعَرَبِيَّةِ وَاَللَّهُ سُبْحَانَهُ يَعْلَمُ قَصْدَ الدَّاعِي وَمُرَادَهُ وَإِنْ لَمْ يُقَوِّمْ لِسَانَهُ فَإِنَّهُ يَعْلَمُ ضَجِيجَ الْأَصْوَاتِ بِاخْتِلَافِ اللُّغَاتِ عَلَى تَنَوُّعِ الْحَاجَاتِ

(terjemahan dari majmu-al-fatawa).

1 comment:

  1. salam...
    Islam itu mudah,tiadalh org yg menyusahkan ia melainkan org tersebut sndri yg akn tercebur dlm kebinasaan(kecundang)...
    emm,,berdoalah dlm apa jua bhsa skali pun,,wlaupun bhs tersebut hnya kita saja yg phm mksudnye...sesungguhnya Allah maha mengetahui...

    ReplyDelete

 

web site traffic statistics
Palm Harbor Florida Dating