Saturday, October 9, 2010

:::kualiti @ kuantiti:::

assalamualaikum w.b.r. buat semua sahabat alam maya saya..semoga semuanya dalam keadaan sihat sejahtera hendaknya..amin...

hmmm..topik kali ni berkisar masa..masa kita selalu gunakan tu...ha!!berbaloi x??ha..jom kita koreksi diri selagi matahari masih berada di ufuk timur..masih ada masa untuk perbaiki diri..

kadang-kadang kita mengeluh kerana masa x cukup walhal semua masa yang dimiliki semua orang adalah sama = 24 jam..saya juga selalu begitu..=]..


jadi??apa yang perlu kita lakukan??apa kata selidik kembali masa yang kita peruntukkan..ke mana masa kita habiskan??melayari internet 24 jam??buat assignment yang x pernah sudah2 diberi? tiada masa untuk diri sendiri??

sebenarnya jika diamati..masa bersolat adalah salah satu masa yang boleh kita peruntukkan untuk diri sendiri..memang banyak godaan dunia akhir zaman ni..tapi jangan lupa!!

masa untuk dunia kita peruntukkan tanpa memikirkan masa untuk akhirat...hmm..x bagus gitu!!mari ramai2 kita fikirkan juga masa untuk akhirat..

contohnya..belajar dengan niat kerana Allah..jadi..secara x langsung..semoga kita mendapat barakah daripada itu..

ada x kita membaca Al-Quran pada setiap hari??ha...apa kata selepas ini..kita mulakan membaca kitab suci tersebut..semoga kita mendapat manfaat dari bacaan itu..banyak lagi cara boleh dilakukan..

jangan lupa jika kita mencari dunia..kita hanya akan dapat dunia..TETAPI..jika kita mencari akhirat..kita akan dapat kedua-duanya...insyaallah..

seterusnya..kuantiti@kualiti masa..mana satu yang patut kita capai??ha..jom berfikir....=]

Seperti perkataan Abdullah bin Mas'ud :
"aku tidak pernah menyesali sesuatu seperti penyesalanku ketika matahari telah terbenam, yang saat itu umurku berkurang, namun amalku tidak bertambah "

Ini kerana kita hidup adalah sebagai bekal untuk ke akhirat.

sekian sahaja entri buat kali ini..bertemu kembali di lain masa ye sahabat2 sekalian..

1. Demi masa.
2. Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian,
3. kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasehat menasehati
supaya mentaati kebenaran dan nasehat menasehati supaya menetapi kesabaran.
[Surah Al-'Asr 103:1-3 ]

ingatlah..masa sentiasa berdetik..dan ia x pernah menunggu sesiapa..tambahlah amal..ilmu..iman selagi kita bernyawa..


Renung2kan...dan selamat beramal....=]..


0 comments:

Post a Comment

 

web site traffic statistics
Palm Harbor Florida Dating