Tuesday, March 8, 2011

~ceritera kami~

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

apa yang ada jarang disyukuri
apa yang tiada sering dirisaukan
nikmat yang dikecap barukan terasa
bila hilang apa yang diburu
timbul rasa jemu
bila sudah di dalam genggaman

saya bersyukur..sudah berulang kali saya melihat cerita dunia batinku..kerana dari situ mengingatkan saya tentang pengorbanan umi dan ayah dalam membesarkan saya selama ini..mengingatkan saya akan syukurnya masih mempunyai umi dan ayah..mengingatkan saya akan kesusahan itu pasti ada senangnya kelak..mengingatkan saya akan ujian yang Allah beri itu sebagai tanda menguji keimanan dan keyakinan saya padaNya..

ceritanya seperti cerita kami..memang zaman telah banyak berubah..dahulu,cara mendidik anak tidak sama dengan cara sekarang..alhamdulillah,kami menjadi seseorang sekarang..memang umi seorang yang garang di rumah..namun garangnya adalah garang untuk mendidik..marahnya tanda sayang..

"umi cuma nak korang belajar je..susah sangat ke belajar tu?"

kata-kata yang masih kukuh terpahat di ingatan..umi dan ayah sangat mementingkan pelajaran..kata mereka,pelajaran itu amat penting untuk masa depan..saat melihat mereka yang disayangi mengeluarkan air mata..saya terfikir,mampukah saya membalas jasa-jasa umi ayah?kadang-kadang saya terfikir juga,kuatkah saya nanti tanpa ketiadaan mereka?apa yang ibubapa lakukan semuanya demi kebaikan anak-anak..

saat kami makan tengahari bersama-sama,saya cadangkan kami menonton cerita ini yang berada dalam laptop saya..memang cerita ini sangat menyentuh hati bila saya terlihat umi juga ayah sama-sama menitiskan air mata menontonnya..

kadang-kadang bila saya punya masalah,saya meminjam semangat umi dan ayah disamping memohon kekuatan dari Allah..

untuk umi dan ayah..maafkan anakmu ini atas segalanya..angah bersyukur masih dapat mendengar suara umi dan ayah..doa dari umi dan ayah selalu menemani angah serta adik-beradik..terima kasih..

~mari bersyukur dengan apa yang dimiliki sebelum ianya hilang dari pandangan dan genggaman~

0 comments:

Post a Comment

 

web site traffic statistics
Palm Harbor Florida Dating