Tuesday, April 26, 2011

~cahaya~

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

assalamualaikum w.b.r

sihat semua sahabat2 saya?semoga kalian sentiasa dalam lindungan Allah s.w.t. dan jangan lupa update iman dan amal kita walaupun tengah sibuk final exam ni..selamat menjalani final exam untuk semua sahabat...

saya juga sedang menghadapi paper final..insyaAllah..tahun akhir hendaknya..sejurus habis paper first pagi tadi,saya ke kedai buku..pada saya,dengan melihat buku-buku sudah memberi inspirasi dan memberi sedikit ketenangan..alhamdulillah..

dan..yang paling saya gembira..saya dapat 1 buku baru..matahari..(*_+)..saya suka!!!hehe..

saya nak baca buku yang da lama saya tunggu2 ni..kenapa matahari?itu yang saya nak tau..setau saya,matahari memancarkan sinarnya untuk menerangi alam..jadi,dalam buku ini,apa kaitannya?

teringat nasyid cahaya oleh Rabbani..tapi ni cahaya Ilahi..entah kenapa saya rasa nasyid Rabbani banyak memberi keinsafan..mungkin ianya disampaikan atas dasar Islam dan iman serta dilagukan dari hati..


Indah Bintang Di Langit
Sejahteralah Bumi Nur Kasih Yang Terpancar
Kebesaran CiptaMu

Di Sini Ku Temui
CahayaMu Ilahi
Membuka Pintu Hati
Ke Jalan Kebenaran

CahayaMu Penuh Kemuliaan
CahayaMu Penuh Kasih Dan Sayang
Memimpin Kami Menjulang Panji
Berbalas Senyum Dalam Redha

Mengajar Ertinya Ketaqwaan
Mengajar Ertinya Ketabahan
Memutih Hati Yang Kian Rawan
Penawar Jiwa Yang Melara

Biarpun Mata Terpejam
Kasih Tetap Di Hati
Terukir Peribadi
Segirang Matahari
Memancar Hati Sanubariku Berseri
Menerangi

Tak Terputus Khalimah
Sekilasnya Cahaya
Segalanya Kudratku
DariMu.. Ya Allah
Memberi Jalan Yang Diredhai OlehMu
Penyuluh Di Malam Hari

satu sajak saya cipta semasa khusyuk memandang cahaya bulan yang penuh di langit gelap nan pekat pada 1 malam..kerana hakikat manusia yang perlukan Tuhan..dan pesona yang ada dari segi godaan yang mendatang serta pesona yang wujud dari kasih Ilahi itu sendiri..kerana itu,saya beri tajuknya..Pesona..

~Pesona~

memandang alam penuh misteri
ku terpaku sendiri
kapan ku akan pergi?
meninggalkan amalan dan doa anak soleh sebagai ganti

bila ku sedar diri diuji
tertunduk sedih ku meratapi
inikah pengakhiran nasib diri?
sampai kapan ia mahu ditanggungi?

penuh dada ku cuba isi
untuk melawan nafsu yang berdiri
namun x mampu ku turuti lagi
kepada Allah ku mohon jawapan pasti

Ku cari cahaya di celah-celah kabus pagi
sedang dunia memandangku penuh keji
lagaknya bagai sempurna segala sisi
namun ku masih tak henti mencari
hakikat diri yang tenggelam dek nafsu duniawi
kerna pesonanya memukau penuh warna warni

sujud bertafakur ku sendiri
saat alam sunyi sepi
kerna ku tahu Ilahi di sisi menemani
saat matahari tidur di paksi
ku serah diriku menuntut cinta hakiki
yang tak akan pudar walau tiada mentari lagi

~jangan pernah lupa mencari cahaya kebenaran dari Ilahi~

18/4/2011
2.30am
KBE

..kerana Allah tak pernah melupai hamba-hambaNya..

0 comments:

Post a Comment

 

web site traffic statistics
Palm Harbor Florida Dating