Saturday, July 30, 2011

~nota az-zahra'~


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ


assalamualaikum..

di rumah saya x astro..tapi bila berkesempatan menonton astro..tertekan pula channel baru..tv al hijrah..masyaAllah..pengisiannya, pada saya, patut dipuji..contohnya, laukana bainana..rancangan seperti itulah yang patut ditonton kerana saya melihat pada zaman serba canggih ini, manusia semakin hilang akhlaknya..

saya berkesempatan menonton nota az-zahra' tadi..

menitis air mata saya melihat kesungguhan seorang wanita ini..tak perlulah saya sebutkan namanya, kerana umum telah mengetahui perihal wanita ini..kesungguhannya membela nasib anak-anak malang itu membuatkan saya berfikir akan kehidupan saya selama ini..

katanya,
"yang paling saya gembira, bila anak-anak saya khatam Quran"

diterapkan anak-anaknya dengan ilmu dunia juga akhirat..

katanya lagi,
"sayang anak dipukul-pukulkan, barulah menjadi insan berguna"

keikhlasannya, kesabarannya dalam mendidik anak-anak yang langsung tiada pertalian darah dengannya, hanya Allah mampu membalas jasanya..mendidik anak sendiri saja banyak cabarannya..ini pulak mendidik anak orang lain..tentu lebih lagi cabarannya..bukan calang-calang orang yang mampu melakukan sebegitu..

entah kenapa, saya rasa sayu..mulia sungguh hati wanita ini..mampukah saya jika berada di tempatnya? dan saya belajar banyak perkara daripadanya..

katanya lagi:

Kalau kita kejar akhirat, dunia akan sujud pada kita..
Kalau kita kejar dunia, akhirat akan lari dari kita..

..fikir-fikirkan sedalam-dalamnya..

0 comments:

Post a Comment

 

web site traffic statistics
Palm Harbor Florida Dating