Sunday, July 24, 2011

~ucaplah alhamdulillah~


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ


salamun a'laik..apa khabar semua?

setiap orang mempunyai tafsiran yang berbeza-beza untuk sesuatu situasi yang berlaku..namun, setiap situasi itu bukanlah diciptakan secara sia-sia..pasti punya alasan, sebab juga akibat untuk situasi itu..membaca fanzuru..saya didedahkan dengan cara berfikir secara 360 darjah dan secara 3D..

kadang-kadang, apa yang kita impikan x seperti apa yang kita bayangkan..kadang-kadang, langsung ianya tak pernah terlintas dalam akal fikiran kita..namun ketahuilah..apa yang Allah telah aturkan amat baik perancangannya daripada perancangan manusia..

nah!lalu apakah yang patut kita lakukan?

ucapkanlah alhamdulillah!!

teringat saya surah ar-Rahman..maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?

nikmat iman dan Islam..
nikmat bernafas..
nikmat melihat..
nikmat berfikir..

maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan..hanya kita sendiri bisa mencorakkan nikmat-nikmat yang diberi itu dengan sebaiknya..

Indahnya Islam..tidak pernah Allah menzalimi hamba-hambaNya..kita sendiri yang sentiasa menzalimi diri kita..

ayuh! kita intai-intai kesilapan, kesalahan, kealpaan kita selama ni sebelum tibanya saat kematian kita yang entah bila akan menjelma itu..kebetulan pula..x lama lagi, bulan puasa bakal tiba..mari kita tambah-tambahkan kekurangan kita untuk bekal kita ke sana nanti..insyaAllah..

memandang laut kebiru-biruan yang tiada penghujungnya itu, terfikir saya bagaimana penghujung hidup saya kelak? Wallahua'lam..

jika ada yang bertanya, mengapa kita perlu beramal sedangkan setiap hamba itu mempunyai qada dan qadarnya..

ketahuilah..tiada siapa pun yang mengetahui tentang qada dan qadarnya..maka janganlah mempersoalkan apa yang akal kita tak mampu jangkaukan..mari beramal selagi udara itu mampu kita sedut melalui hidung kita..dan selagi mata kita mampu melihat keindahan dunia ciptaanNya..dan juga akal kita mampu berfikir tentang kekuasaan Allah yang tiada taranya itu..

jangan pernah lupa tujuan kita dicipta di muka bumi yang penuh dugaan ini..

sebelum terlewat, ucaplah ALHAMDULILLAH!

~bacalah dengan nama Tuhanmu yang menciptakan!~

0 comments:

Post a Comment

 

web site traffic statistics
Palm Harbor Florida Dating