Friday, April 2, 2010

dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

assalamualaikum bicara bermula..

saya seperti tersedar semula bila membaca blog seorang sahabat alam maya saya..hilal asyraf..ya..seperti satu tamparan hebat yang telah menyedarkan saya..tentang kematian..ia tak mengenal sesiapa..

saat kematian akan tiba dan kita semua tidak tahu bila kita akan dijemput ke satu alam yang menunggu di akhir hayat kita..bila Allah kata 'kun fayakun'..maka jadilah dengan apa yang telah diaturkan kepada kita sejak kita mula dari alam roh lagi..

walhal kita sentiasa mengeluh bila ditimpa sikit saja cubaan dan dugaan..sedangkan kita lupa..kita ada dua mata untuk melihat sesuatu kejadian itu..sama ada dengan mata hati atau pun mata yang celik yang boleh melihat segala-galanya..

kadang-kadang kita tak sedar yang kita boleh mentafsir sesuatu dengan cara sebaliknya..misalnya..kita melihat pemandangan saujana mata memandang..kita akan berkata selaras dengan otak bahawa cantiknya tempat ni..tetapi pada satu sudut yang lain pula..kita boleh tafsirnya dengan memuji kejadian Allah yang tiada tolok bandingnya itu.."subhanallah..alhamdulillah..allahu akbar"..dalam masa yang sama..kita telah pun berzikir kepada Allah..Tuhan Pencipta sekelian alam ini..

begitu juga musibah yang menimpa..kadang-kadang kerana hasutan syaitan dan juga pada masa itu otak kita tidak mampu berfikir dengan rasionalnya..kita mula memikirkan ujian tersebut menyusahkan kita..tapi kita lupa..kita boleh mentafsirnya dengan mata hati kita..'Allah beri aku ujian untuk menguji tahap keimanan aku'..

di sini saya sertakan link ke blog hilal asyraf..http://ms.langitilahi.com/perkongsian-kita-lupa-dia-akan-marah/

selamat membaca buat sahabat-sahabat sekelian..dan suka saya mengingatkan bahawa kawan-kawan juga memainkan peranan dalam membentuk diri kita..

yang baik dari Allah jua..Wallahua'lam..


0 comments:

Post a Comment

 

web site traffic statistics
Palm Harbor Florida Dating