Sunday, April 11, 2010

dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

assalamualaikum..

saya terpanggil untuk menyampaikan sebuah hadis yang saya baca berkenaan dengan ujian yang Allah turunkan kepada manusia..bila saya mengamati hadis ini, saya benar-benar terpukul dengan apa yang Rasulullah telah pesankan pada kita sebagai umat baginda..

Benarlah Rasulullah sangat mengambil berat akan hal umat baginda..

Rasulullah saw bersabda(maksudnya): "Lihatlah kepada orang yang berada dibawahmu dan jangan melihat kepada orang yang berada di atasmu, kerana dengan yang demikian lebih patut, agar kalian tidak meremehkan nikmat Allah yang telah diberi kepadamu" (HR Al-Bukhari: 6490), Muslim: 2963, At Tirmidzi: 2513, Ibnu Majah: 4142)

Kita sebagai manusia memang tidak pernah mengenal erti syukur barangkali..

Firman Allah yang bermaksud :

78. Dan Dialah yang telah menciptakan bagi kamu sekalian, pendengaran, penglihatan dan hati. Amat sedikitlah kamu bersyukur. [23:78]

cuma diuji dengan sedikit ujian,kita sudah mula membanding-bandingkan diri kita dengan orang lain..Malahan perbandingan yang kita rujuk juga jauh berbeza dengan apa yang sepatutnya..dan saat itu..mulalah kita berkata.."kenapa aku begini??kenapa mereka begitu??" atau "kalau aku begini..kalau aku begitu"..

Rasulullah saw bersabda:"Bersungguh-sungguhlah pada suatu yang bermanfaat bagimu,minta tolonglah pada Allah dan janganlah merasa lemah!Jika kamu tertimpa sesuatu,janganlah kamu mengatakan,"Seandainya saya mengerjakan begini maka akan terjadi begini",akan tetapi ucapkanlah,"Allah sudah mentakdirkan dan apa yang Dia kehendaki pasti akan terjadi"
(HR Muslim:2664 dari Abu Hurairah ra)

realitinya..Allah sedang menguji keimanan kita pada-Nya..adakah iman kita goyah atau berkurang??semuanya tertakluk pada kita..jika kita bersikap redha atas apa yang Allah aturkan untuk kita..

Firman Allah dalam Surah al-Mu'minuun yang bermaksud :

115. Maka apakah kamu mengira, bahwa sesungguhnya Kami menciptakan kamu secara main-main (saja), dan bahwa kamu tidak akan dikembalikan kepada Kami?

nah!jadikan sabda baginda sebagai satu motivasi buat kita semua..apa yang kurang..kita tambah-tambahkan..apa yang terlebih..kita sederhanakan..kerana Allah suka pada hamba-hambaNya yang bersederhana..dan jangan pula kita lupa untuk memohon agar dikuatkan iman bagi menempuh dugaan yang telah Allah aturkan untuk kita..

5. kecuali orang-orang yang bertaubat sesudah itu dan memperbaiki (dirinya), maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang [24:5]

akhir coretan dari saya..mohonlah keampunan dari Allah..Pencipta kita..

118. Dan katakanlah: "Ya Tuhanku berilah ampun dan berilah rahmat, dan Engkau adalah Pemberi rahmat Yang Paling baik." [23:118]

kerana..pada Nya lah tempat kita kembali..

42. Dan kepunyaan Allah-lah kerajaan langit dan bumi dan kepada Allah-lah kembali (semua makhluk) [24:42]

Wallahua'lam

0 comments:

Post a Comment

 

web site traffic statistics
Palm Harbor Florida Dating