Thursday, April 15, 2010

mengapa ditunggu senja tiba

..assalamualaikum..
..semoga amal-amal kita seiring pertambahan usia..

ini kisah pertemuan dua orang sahabat yang telah lama terpisah..bertemu kembali di satu kafe yang sama...kisah bermula....

A:C!!lama x jumpa kau..sihat kawan aku sorang ni??

C:alhamdulillah..sihat..kau pulak??bukan main berseri-seri lagi aku nampak..

A:well..biasa la..tengok orang la beb!aku pergi treatment tiap-tiap hari..

C:oh,patutla semakin ceria kawan aku sorang ni..x macam kat U dulu..

A:eh,kau buat apa weekend ni??jom,kita keluar..karok-karok ke..main boling ke..lagipun,lama betol aku x jumpa kau!!jom ar.....

C:oh..x bolehla..aku da ada plan bagus punya..

A:apa dia??oh..keluar date ke??huhu..

C:x la..ada kuliah agama kat masjid..jom kita dengar sama-sama..

A:erk???oh..xpela beb..aku ada keje lain la..sori ar..

C:la..nape pulak??jom la..bila lagi nak dengar kuliah macam zaman-zaman kita di U dulu??keje lain la kawan..masa pon da suntuk..

A:ala..muda lagi la..masa ni la nak enjoy..da tua-tua nanti..aku pegila menetap kat masjid tu..hari-hari aku dengar kuliah..kau jangan risau la ye..eh..ok la..aku kena masuk office balik ni..nanti apa-apa..kau calling2 la aku ye..

C:la..kot iye pon..sabo la kawan..cepatnya nak gerak..awal lagi ni..kejap la..

A:takpe2 la..aku ada hal ni..

pertemuan berakhir dengan si A meninggalkan si C dalam keadaan terpinga-pinga seketika..

pernah sahabat-sahabat dengar dialog-dialog seperti ini??kata-kata seperti mempersendakan agama..bila diajak berbuat kebaikan..seribu alasan diberikan..bila diajak berbuat kejahatan..tidak perlu disuruh-suruh..semua sudah bersedia..

saya terpaut hati dengan lirik lagu ini:

Mengapa nantikan senja
Barukan terdetik, pulang ke pengkalan
Gusar malam menghampiri
Ku tewas di lautan

ya..mengapa perlu kita nantikan senja yang bakal tiba sedangkan kita semua tahu bahawa ajal boleh tiba bila-bila masa sahaja.. ramai yang selalu mengatakan usia muda adalah usia untuk meng'enjoy'kan diri..tiba masa yang sesuai..bila usia telah masuk senja..barulah bertaubat..

kenapa kita gemar melambat-lambatkan detik pertemuan kita dengan Allah??mungkin kita tidak berkesempatan mengucapkan taubat jika kita menunggu saat senja kita tiba..wa nau'zubillah..mohon dijauhkan kita meninggalkan dunia dalam keadaan tersebut..fikir-fikirkanlah..dan selamat menambah amalan kita..insyaallah...




..Ya Allah Ya Tuhan kami,matikanlah kami semua dalam keadaan yang beriman..amin..

Wallahua'lam

sekadar renungan buat diri dan juga untuk sahabat-sahabat saya di luar sana..kerana saya mengasihi anda semua kerana Allah Taala..




Album : Layar Keinsafan
Munsyid : Mestica

Sepi benar senja ini
Bayunya semilir, menganak ombak kecil
Jalur ufuk pula mengemas terang
Kapal dan layar terkapar

Mengapa nantikan senja
Barukan terdetik, pulang ke pengkalan
Gusar malam menghampiri
Ku tewas di lautan

Tuhan layarkanku ke arah cintaMu
Tuntuniku menggapai redhaMu
Rimbunan kasihMu ku berteduh
KepadaMu ya Tuhan
Berikan secebis keinsafan
Bekalan sepanjang perjalanan
Mencari ketenangan

Biar Kau menjadi saksi
Tulus tangisku kala dini hari
Kesempatan yang hanya sebentar
Moga keikhlasanku terlakar

Berikanlah ku hidayah
Agar dikuatkan iman yang lemah
Moga diberkati hidup ini
Menuju bahagia yang kekal abadi

PadaMu Tuhan
Kan kuserahkan cinta kepadaMu

Harapanku moga dikurniakan
Manisnya iman berpanjangan
Moga lautan hilang gelora
untukku belayar

..sekian buat kali ini..


0 comments:

Post a Comment

 

web site traffic statistics
Palm Harbor Florida Dating