Sunday, January 2, 2011

~rindu segenap sudut wajah tua itu~

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang

Entah kenapa..rasa rindu pada seraut wajah itu..telah lama benar dia meninggalkan kami..kenangan terakhir bersamanya masih lagi terpahat di ingatan..

pandang lempeng kelapa buatan makngah..teringatku itu kesukaannya..dia sangat suka berkata-kata denganku..namun kata-katanya penuh dengan nasihat..walaupun dia tau waktu itu aku masih si kecik yang menagih tawa sentiasa..tidak terfikir dalam pemikiranku dia akan pergi tanpa tinggalkan pesan untukku lagi..tanpa ku tahu akan ketentuan Tuhan itu..

"ingat lagi angah lempeng ni ye?"..begitu kata makngahku bila ku pujuk dia untuk membuat lempeng kelapa yang biasa kami gelar "lempeng atuk"..kerana dia sangat suka lempeng ini..katanya ini makanan yang dia selalu makan waktu susah-susah dulu..

"lama da atuk pergi ye makngah..rasa baru je"..spontan jawapan itu terkeluar dari mulutku..memang!suasana itu yang masih aku rasa tambahan lagi apabila kedatangan syawal yang meriah..kerana peninggalan atuk seusai subuh..tatkala sujud terakhir subuhnya..

kami yang berada di kampung ayah dan memang seronok beraya..sangat-sangat terkejut!umiku apatah lagi..baru ramadan lalu atuk bercanda dan bergurau senda bersama kami sekeluarga di rumah kami..rupa-rupanya kami tak akan bertemunya lagi..

kata umi.."atuk sayang kat kamu sebab atuk kata kamu serupa umi waktu kecik-kecik dulu"..memang aku sangat sayang atuk..dia banyak mengajarku pelbagai perkara..ada yang masih kekal di ingatan..dan ada juga yang telah luput dimamah usia..

masih ku ingat..usai subuh..kami dan sepupu-sepupu akan beramai-ramai menunggu tazkirah dari atuk..solat kami juga sentiasa berjemaah..lelaki bertukar-tukar jadi imam..kami perempuan setia menjadi makmum..bila melihat rumah opah di kampung..kenangan-kenangan itu seakan berputar-putar di layar mata..sebelum maghrib..kami telah beratur menunggu azan masuk untuk berjemaah bersama-sama..aku rindu kenangan itu..

makan pun kami berjemaah..pendek kata..semuanya diisi dengan tawa..apatah lagi bila sudah berkumpul sanak saudara..petang-petang kami yang budak-budak ini habiskan bermain di laman opah..main police entry, air pasang air surut..macam-macam lagi..mak-mak dan ayah-ayah juga opah dan atuk ketawa terbahak-bahak melihat gelagat kami di anjung rumah..waktu mak-mak sebuk memasak di dapur waktu tengahari..kami pakai dapur opah di luar rumah bersama dengan periuk yang dah tak serupa periuk di laman belakang rumah opah..kami juga masak..tapi masak tipu-tipu je..yang lelaki-lelaki pagi-pagi sudah bangun membersihkan laman rumah dan apa-apa yang patut..

almari pink depan bilik opah tu pun masih ku ingat kata-katanya.."hensem tu perasaan..terhensem tu perasan"..hahaha..sukaku dengan kata-kata itu..penangan majalah ujang..majalah ujang dulu dengan sekarang agak berbeza..kami sepupu-sepupu berebut-rebut membaca majalah ujang..sambil di sebelah lain bahagian rumah ada yang bersembang,main lawan-lawan tangan,menonton berita sambil menunggu solat isyak dan seterusnya makan malam berjemaah..sangat teratur jadual hidup atuk..begitu juga kami..

bila atuk pergi..kemeriahan itu semakin pudar..mungkin masing-masing masih terasa dengan pemergian atuk..bila masing-masing semakin membesar..semuanya tinggal kenangan..kenangan manis buatku..namun di kemeriahan tahun baru ini..aku rindu pada segenap sudut wajah tua itu..meski berkedut namun senyumannya masih ikhlas memandang kami cucu-cucunya..apa yang salah..disapanya baik-baik..mana tak berkenan..diusapnya hati kami dengan kata-kata yang langsung tak mengguris hati..itulah atuk..

waktu atuk pergi..kami di perak bergegas pulang dengan juraian air mata mengiringi pemergian atuk juga kepulangan kami..tidak sempat menatap wajah atuk buat kali terakhir kerana kemunculan kami sangat-sangat lewat di rumah..atuk telah siap dikebumikan..terkilan sangat terkilan..namun apa daya..kami merancang..Allah tentukan..


sepatah kata yang mampu aku ucapkan tatkala ini..

"atuk..angah rindu atuk.."

Semoga atuk ditempatkan bersama orang-orang yang beriman..Angah sayang atuk..sampai hujung nyawa angah..

"Kullu nafsin dza iqatul maut.......wa mal hayaat uddunyaa illa mataa' ul ghurur"
Setiap yang bernyawa pasti akan menemui kematian..........dan kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan
[Ali-Imran 3:185]

0 comments:

Post a Comment

 

web site traffic statistics
Palm Harbor Florida Dating