Wednesday, May 11, 2011

~matahari kembali~

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ


assalamualaikum..

saya nak sambung berkenaan Matahari, walaupun esok pagi saya ada last paper..doakan saya ye sahabat, agar dipermudahkan segala urusan untuk paper last esok..syukran..

membaca Matahari, membuat saya selalu tertanya-tanya pada diri..kali ini salah satu pertanyaan saya terjawab bila saya membaca 'Ikhlas'..

mungkin setiap orang berbeza pandangan dan persepsinya tentang ikhlas..jom kita terjah "IKHLAS" ini!

cerpen yang dimulai dengan madah ini..

"Pernahkah kau bertanya kepada matahari,
tidakkah dia bosan akan tugasnya?
seharian memberi cahaya.
Siapakah pernah terfikir,
apakah matahari itu ikhlas pada Penciptanya?"

kalimah terbaik pada perspektif saya..

saya tidak akan berleter panjang di sini, saya mahu sahabat2 merasai apa yang saya rasa daripada pembacaan saya, kerana saya membaca dengan jiwa dan mata hati saya..

cerpen IKHLAS yang memancarkan ikhlas dari segi perbuatan oleh seorang anak dalam membantu ibunya..pernah anda tidak ikhlas dalam membantu ibu ayah? saya biarkan soalan ini tanpa jawapan..biar diri anda sendiri yang menjawab persoalan ini..sejauh mana ikhlas itu diterapkan dalam diri bila membantu ibu dan ayah?

begitulah garapan yang ada dalam cerpen ini..saya amat suka pada part ini.

"Tak mengapa, akak. Mungkin Allah hendak bagi pengajaran pada kita"

"Allah nak ajar akak ikhlas"

Sakitnya menusuk terus ke pangkal hati.Ikhlas?

saat tiba pada part ini, saya hampir menitiskan air mata bila mengenangkan pengorbanan ayahanda dan bonda saya..

"Maisarah sayang, sebenarnya semua kawan ummi macam ummi. Banyak kerja. Cuma ummi saja yang tak cekap guna komputer"

saya pernah ke pejabat ayahanda saya, menunggu ayahanda saya untuk menghantar saya ke stesen bas setelah cuti semester berlalu..masa beliau banyak dihabiskan di pejabat, salah satunya kerana sebab ini. ianya seperti gambaran pada waktu itu.

saya berusaha menyembunyikan perasaan sayu saya melihat ayahanda berusaha keras demi amanahnya pada agama dan negara..saya sayang ayahanda dan bonda saya..kerana usaha keras dan doa dari merekalah, saya menjadi orang berguna sekarang..namun air mata saya luruh juga saat bas ekspres mula meninggalkan kampung halaman..

Allah benar-benar telah memberikan pengajaran kepadaku. Keikhlasan itu hanya lahir dari hati yang merasa. Tanpa ikhlas maka amal tidak diterima. Ya Allah, pengajaran ini menusuk kalbu. Kau menguji dan mengajarku. Ya Allah, aku telah menyusahkan ummi dengan kegopohan dan ketidakikhlasanku. Ampunkan aku. Jadikanlah aku hamba-Mu yang ikhlas dan kuat.

sekian untuk kali ini..bedah buku dari perspektif saya sendiri..


0 comments:

Post a Comment

 

web site traffic statistics
Palm Harbor Florida Dating