Tuesday, May 10, 2011

~tiada kata secantik bahasa~


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Aku memandang ke langit nan gelap..hitam dan pekat..tiada satu bintang pun kelihatan di atas sana..

“Bila kamu habis ye nak?”

“Kenapa abah?”

“Abah x larat dah nak kerja lagi”

“InsyaAllah,abah..x lama je lagi”

Satu persatu peristiwa itu ditayangkan ke kotak mindaku..Lama aku mencari jawapan terbaik untuk diberi pada ibu..

‘Apa yang patut aku cakap?Kalau ibu tanya kenapa..apa jawapan terbaik patut aku beri?’

Kebuntuan makin mengisi benakku..Sudahnya, aku ambil multicooker..nasi goreng ku masak..perut pun dah lama menyanyi..

Sejak ku kecil, abahlah yang mencari rezeki..ibu pula setia di samping abah, mendidik anak-anak mereka..tiada rungutan,tiada rintihan jika keperluan kami tidak mencukupi..ibu mengajar supaya kami berkongsi makanan jika makanan tidak mencukupi..dengan itu sekaligus, semakin bersemaraklah kasih sayang kami adik-beradik..dari tiada kereta, kerana pertambahan usia dan anak-anak serta isteri tersayang, abah tekad membeli sebuah kereta..abah tak akan benarkan ibu menaiki bas ke mana-mana bersendirian..bukan manja kata abah..Cuma abah kuat cemburu..tergelak ku mendengar sebab abah..jika abah kerja lama di laut, abah akan siapkan segala keperluan kami sebelum dia bertolak..

Ku mencari jawapan terbaik dari Maha Esa subuh itu..Aku berteleku lagi..pagi itu,ku lihat terbitnya matahari, bersama kabus pagi..Subhanallah..cantiknya kuasa Allah..lantas aku terlupa sebentar kekangan yang menjengah benakku..pagi yang sunyi, membuatkan aku dibuai kenangan lalu..

“Abah nak pergi kerja juga pagi ni?”

“Itu tanggungjawab abah,nak”

“Tapi kan abah tak sihat dari semalam..”

“Tak apa..abah dah telan ubat tadi”

Abah..abah..aku bersungut dalam hati..Malam sebelumnya, aku lihat abah mengerang kesakitan menahan migrainnya, di samping ibu..abah baring atas peha ibu..ibu memicit-micit kepala abah..hanya orang yang pernah mengalami migrain sahaja mengetahui betapa sakitnya kepala mereka..

“sakit bang?”

“hmm yang..abang dah telan ubat tadi, lambat pula hilangnya”

Begitu kasih ibu pada abah..teman hidup abah..

“Dah jumpa jalan terbaik?”

“Belum lagi yong”


** to be continued **


video


nukilan : tiada kata secantik bahasa, untuk ku ceritakan pengorbanan ummi dan ayahku..tiada gambar secantik lukisan untukku tunjukkan perasaan..andai musim berubah dan suasana bertukar, ku berdoa agar ikatan kekeluargaan ini tidak akan putus meski nyawa berpisah dari jasad..

0 comments:

Post a Comment

 

web site traffic statistics
Palm Harbor Florida Dating